tirsdag 28. april 2009

CUBA

Enda et spill med illustrasjoner av Michael Menzel.
Igjen er ikke dette av betydning for selve spillet, men for en bonus det er. Som en liten skap-estetiker gir det meg det lille ekstra som skiller det fra en del andre tilsvarende spill.

Undertegnede var også heldig og fikk tak i spesialutgaven med sigarboks istedenfor den vanlige pappesken. Her var det også med en bonusbrikke (Sambaskole). Utenom dette er utgavene identiske.

I Cuba har alle spillerne sin egen plantasje i tillegg til hovedbrettet. På denne plantasjen kan de sette opp bygninger, utvinne byggematriale og råvarer og foredle disse råvarene. (F.eks. foredles tobakk til sigarer) Råvarene og de forelda varene kalles også Handelsvarer da de kan lastes på skipene i havnen. For å kunne foredle råvarer må du ha en bygning som utfører dette på plantasjen din.

I tillegg har en lover som må vedtas i parlamentet. Noen av disse kan være svært fordelaktige for noen av spillerne og ufordelaktige for de andre. Da gjelder det å ha nok innflytelse (dvs. stemmer) til å være den som vedtar eller forkaster lovforslagene. Det er også mulig å kjøpe stemmer for å få mer innflytelse ...

Det som overrasket undertegnede første gangen det ble spilt var alle valgene som måtte gjøres. Det føltes ganske uoversiktlig fordi det var så mange ting å holde orden på og ta stilling til og tenke på. Det var rett og slett litt overveldene. Cluet her må være å gjøre godt forabeid, dvs. sette seg skikkelig godt inn i reglene. Cuba har masse potensiale, men det er ikke så lett å se alle mulighetene en har første gangen en spiller dette spillet.

KONKLUSJON:
Et omfattende spill, som krever mye av de som spiller - ikke akkurat noe man foreslår for kaffebesøket. Men her er også styrken i spillet. En har så mange valg og muligheter at det nok aldri blir kjedelig. Etterhvert vil en også se flere mulige strategier som en bare må prøve ut. Men, det viktigste er å sette av kvelden til dette spillet. Bli kjent med det, finn ut egenskapene til de forskjellige bygningene og rollekortene. "Hva skjer hvis ... " er et godt utgangspunkt.

Daharald

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar